کلمات کلیدی : سافت استارتر،درایو فرکانس متغیر

ایمیل : info@alvandmadar.com

تفاوت اینورتر و درایو چیست؟

خانه > وبلاگ > تفاوت اینورتر و درایو چیست؟

درایو چیست؟

برای درک مبحث تفاوت اینورتر و درایور، نیاز است آشنایی دقیقی از عملکرد درایو داشته باشیم. برای اینکه دور موتورها تحت کنترل قرار بگیرد از درایو استفاده می شود. بنابراین به منظور کنترل دور موتورها نیاز به درایو داریم. عملکرد درایوها در نهایت باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود اما چگونه این اتفاق می افتد؟ هنگامی که انرژی از یک منبع تغذیه دریافت می شود درایو با کنترل شدت جریان و در نهایت میدان مغناطیسی داخل موتور، سرعت موتور را مطابق با فاکتورهای طراحی تنظیم می کند.

بدون استفاده از درایو، موتور در بهترین حالت فقط می تواند در یک سرعت ثابت بچرخد ( و یا در موتورهای خطی با سرعت ثابت حرکت افقی و یا عمودی داشته باشد)، اما وجود درایو الکتریکی این امکان را به ما می دهد که موتور در بازه ی گسترده ای از سرعت حرکت کند و به عبارت دیگر سرعت موتور قابل تنظیم خواهد بود. علاوه بر موارد ذکر شده، درایو می تواند جهت چرخش (در موتورهای دوار) و یا جهت حرکت (در موتورهای خطی) تغییر دهد که در صنعت های مختلف مورد ذکر شده یک ویژگی بسیار کمک کننده می باشد. همچنین درایوها می توانند به نوعی ضامن سلامتی موتورها باشند! به عبارت بهتر، خطاها و خرابی های ناخواسته ی بسیاری در صنعت ممکن است پیش بیاید که باعث خرابی و یا کاهش طول عمر موتورها شوند که از جمله‌ی آنها: قطع ناگهانی برق شبکه، افت ولتاژ ورودی، اتصال کوتاه و غیره. در نبود درایو، خرابی های ذکر شده، علاوه بر صدمات مالی و فنی به موتور و سایر تجهیزات جانبی می توانند صدمات جانی به همراه داشته باشند.

 

اینورتر چیست؟

در حالت کلی، اینورتر که معادل فارسی آن مبدل است وظیفه تبدیل جریان برق مستقیم به برق متناوب را دارد که این وسیله جزئی از درایو الکتریکی می‌باشد. اما در صنعت دستگاه هایی وجود دارند که به نام اینورتر شناخته می شوند که در واقع یک سیستم کامل متشکل از بخش های مختلف الکترونیک قدرت هستند که برق شهری یا صنعتی را دریافت می کنند و با تغییر فرکانس و سطح ولتاژ، آن را در پورت خروجی تحویل می دهند. اینورترها کاربردهای متفاوتی در صنعت و مناطق شهری دارند و بسته به نوع کاربرد وظایف متفاوتی دارند، در نتیجه طرز کار اینورتر های گوناگون با هم مختلف است؛ به عنوان مثال اینورتر مورد استفاده در پنل‌های خورشیدی، می بایست توان جریان مستقیم را به توان جریان متناوب با ضریب توان مورد قبول و اعوجاج کم تبدیل کند ویا اینورتر های مورد استفاده در آسانسور ها که به درایوهای AC نیز معروف اند، وظیفه کنترل سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی را دارا می باشند که در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته می شود.

شاید بدون توجه از کنار آن گذشته باشید اما در زندگی روزمره با تعداد زیادی از آن برخورد دارید چون به هر حال موتورهای الکتریکی نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند که اکثر ما از آن بی خبریم. همه ی موتورهای الکتریکی برق مصرف می کنند بنابراین برای تأمین گشتاور یا سرعت مورد نیاز به مقدار معینی انرژی نیاز دارند. در صورتی که سرعت یا گشتاور موتور سرعت خیلی زیاد یا کم باشد ، از کنترل های مکانیکی برای کنترل خروجی استفاده می شود.

نقش اینورتر ایجاد ثبات در ولتاژ الکتریکی و از بین بردن تداخل های الکتریکی است. اینورتر نه تنها باید تداوم برق رسانی به دستگاه ها را به درستی انجام دهد ، بلکه باید کیفیتی خوبی از جریان را نیز ارائه کند. در بسیاری از وسائل کاربردی از اینورترها استفاده می شود گستردگی استفاده از آن بسیار زیاد بوده و شامل وسائل ارتباط جمعی و نقلیه نیز می شود. برای اینکه جریان متناوب از طریق جریان غیرمستقیم تامین شود از اینورتر استفاده می شود. به طور کلی یک اینورتر در یک بازه با شدت بالا نوسانات الکتریکی را تحت کنترل خود قرار می دهد.

اینورتر آسانسوری سازو کاری برخلاف مبدل برق دارد . اینورتر در نوسانات و سرعت موتور نقش دارد و آن را کنترل می کند اما نکته جالب اینجاست اینورتر بدون تغییر در میزان قدرت و گشتاور موتور می تواند سرعت آن را تنظیم کند و خوب است بدانید که اینورترها نیز در طیف های مختلفی تولید می شوند و در مشخصات گوناگونی به بازار عرضه می شوند و انتخاب و استفاده از آنها بستگی به مشخصات موتور دارد.

در اینورترها دو ورودی را شاهد هستیم که این ورود ها شامل ورودی تک فاز و سه فاز می شود. خروجی در اینورتر سه فاز می باشد.

 

تفاوت اینورتر و درایو چیست؟

اینورتر به عنوان معکوس کننده عمل می کند و در تبدیل جریان برق از جریان مستقیم به جریان متناوب نقش دارد. مثالی دیگر از تفاوت اینورتر و درایو در شکل و نوع عمل آن ها می باشد. به عنوان نمونه می توان به داشتن اجزای محرک در درایو اشاره کرد در صورتی که اینورتر فاقد اجزای محرک است.

در بخش صنعتی نیز شاهد تفاوت اینورتر و درایو با یکدیگر هستیم که مسئله مقدار توان و ولتاژ خروجی را می توان به عنوان فاکتور متمایز کننده در نظر گرفت. در اینورترها می توان ولتاژ و همچنین توان خروجی را تنظیم کرد اما در درایو با تنظیم ولتاژ، فرکانس و همچنین توان ورودی می توانیم مشخصات خروجی دستگاه را تنظیم کنیم.

 

قطعه متحرک :

اولین تفاوت اینورتر و درایو در داشتن یا عدم داشتن قطعات متحرک است. اینورتر ها هیچ قطعه متحرکی ندارند در حالی که درایو ها چند قطعه متحرک در داخل خود دارند.

 

دامنه کارکرد :

دومین تفاوت اینورتر و درایو در میزان کارکردی است که این دو دارند. به طوری که اینورتر ها تنها قادر هستند که ولتاژ و توان خروجی را تغییر دهند. این در حال است که درایو ها می توانند با تنظیم دستی ولتاژ، فرکانس و توان ورودی، مقادیر خروجی دستگاه ها را نیز به صورت دلخواه تعیین کنند.

 

وظیفه :

آخرین و اصلی ترین تفاوت اینورتر و درایو در وظیفه آن ها است. همانطور که ابتدا اشاره شد، اینورتر ها تنها معکوس کننده جریان برق از DC به AC میباشند. این در حالی است که درایو های صنعتی با استفاده از همین معکوس و یکسو کردن جریان برق می تواند الکترو موتور ها و میزان دور الکتروموتور ها را تنظیم کند.